Feestelijke opening Kleine-Brogel Air Museum

Kleine-Brogel, 20 januari 2010. Toen we drie jaar geleden de vliegbasis van Kleine-Brogel bezochten, waren een twintigtal enthousiaste vrijwilligers hard aan het werk om de westelijke vleugel van blok 9 grondig te renoveren. Er stonden nog geen panelen of tentoonstellingskasten, enkel hopen bouwmaterialen. Vandaag konden we het resultaat bewonderen van hun noeste arbeid. Om 11 uur opende het Kleine-Brogel Air Museum (KBAM) officieel zijn deuren.

Frans Van Humbeek
Foto’s: Fotosectie Kleine-Brogel (Guy Luyten en Johnny Vranken), Bart Beckers en Frans Van Humbeek

  • Tussen de charmante dames staan v.l.n.r. Kol. Vl. Frederik Vansina (bevelhebber van de vliegbasis), burgemeester Theo Kelchtermans, Gen. Maj. Vl. Claude Van de Voorde en KBAM-voorzitter Roger Lams. Kol. VL Vansina knipte het lint door. (Fotosectie Kleine-Brogel)

  •  
  • In Hof Bergendal gaf Roger Lams, de voorzitter van Kleine-Brogel Air Museum vzw, toelichting bij het ontstaan van het museum. Lams begon zijn toespraak met de veelzeggende woorden “In den beginne was er niets en toen werd Snor geboren”. Het is inderdaad Jos “Snor” Palmers die aan de basis lag van dit museum. Snor is de gekende verzamelaar van alles wat te maken heeft met het 31ste Tijger-smaldeel en van “wat vliegt en niet te zwaar is om mee te nemen naar zijn museum”.

    In 2004 vond zijn collectie nog een plaats in een oude schuur langs de Maarlose Dijk. De toenmalige bevelhebber van de 10de Wing, Kol. Vl. Van Caelenberge, zag het historisch belang in voor Kleine-Brogel en bood Jos loods 140 aan op de vliegbasis. In 2006 richtte Kol. Vl. Wouters een eerste oproep aan oudgedienden van de 10de Wing om mee te werken aan de oprichting van een museum. Hij nam ook de beslissing om blok 9 toe te wijzen als definitieve locatie voor een volwaardig museum van de 10de Wing. De vzw Kleine-Brogel Air Museum (KBAM) werd opgericht en de groep vrijwilligers werkte zich in het zweet om de gebouwen op een gepast manier te renoveren en te voorzien van een moderne infrastructuur. De broodnodige financiële steun kwam van het Forum voor Erfgoedverenigingen en van enkele bedrijven en geldschieters. De gemeente Peer zorgde voor een renteloze lening. Ook Lockheed Martin Aeronautics en het Amerikaanse 701 Munition Support Squadron steunden het KBAM.

    Roger Lams: “Onze mensen hebben twee jaar lang hun maandagen en woensdagen opgeofferd aan dit museum. Dat doen ze omdat ze zich hier goed voelen en de geschiedenis van “KeeBee” in ere willen houden, met veel respect voor de rijke historiek en voor de piloten en bemanningsleden die tijdens de militaire operaties zijn verongelukt”. Ook Roger Lams werd door zijn collega’s oprecht bedankt voor zijn formidabele inzet en zijn organisatietalent. Tot de avond voor de opening hadden vrijwilligers hard gewerkt om alles piekfijn in orde te krijgen. (Fotosectie Kleine-Brogel)

  •  
  • De tentoongestelde vliegtuigen staan opgesteld aan Hof Bergendal. Het gaat hem om een F-84G Thunderjet, een F-84F Thunderstreak, een F-104G Starfighter en een Fouga Magister (foto). In alle weersomstandigheden namen de vrijwilligers de toestellen grondig onder handen, het werden prachtexemplaren. (Foto Bart Beckers)

  •  
  • Voor de ingang van het museum stonden enkele voertuigen van de smaldelen zoals een pilotenbus en een Jaguar met tijgerbeschildering. Theo Kelchtermans gaf zijn Willy’s Jeep uit 1953 in bruikleen aan het museum. (Fotosectie Kleine-Brogel)

  •  
  • In acht kamers wordt chronologische uitleg verschaft over de aanleg, de bezetting en de operaties met de verschillende vliegtuigtypes van 1944 tot op heden. In een aparte ruimte staat deze F-16 simulator die door een van de vrijwilligers werd gebouwd. (Foto Bart Beckers)

  •  
  • Eddy Verschueren (midden), voorzitter van de culturele kring “Dat Stedeken Peer”, overhandigde deze gedenkplaat aan het KBAM. Links Hendrik Drieskens (secretaris KBAM) en rechts Roger Lams (voorzitter KBAM). De plaat gedenkt zeven jonge Amerikanen die op 21 maart 1945 zijn omgekomen bij de crash van twee Invaders (43-22507 416BG 670BS, 43-22523 416BG 668BS). De toestellen kwamen boven Peer in botsing en zijn neergestort in Monsheide/Peer. Er was slechts één overlevende. (Fotosectie Kleine-Brogel)

  •  
  • Van burgemeester Theo Kelchtermans (rechts) ontving Roger Lams (links) dit geschenk van de stad Peer. Het beschrijft de loopbaan van luchtvaartpionier Lt. Alfred Sarteel. Reeds in 1910 kreeg hij in Sint-Job-in-‘t Goor een opleiding tot vliegenier. Hij overleed in Peer op 26 oktober 1928 aan een lange en pijnlijke ziekte. Hij was 52 jaar. (Fotosectie Kleine-Brogel, dank aan Kamiel Nyssen)

  •  
  • Deze Quick Reaction Alert-vlieghelm werd ter beschikking gesteld door “Manu” Goossens. Het vizier is bedekt met bladgoud. Oudgedienden die zelf zien op welke zorgvuldige manier er met hun dierbare herinneringen wordt omgesprongen, zullen die beslist in alle vertrouwen ter beschikking stellen van dit centrum. (Foto Frans Van Humbeek)

  •  
  • KBAM-medewerker Victor Slegers (rechts) toont in het documentatiecentrum de Daily Flight Logs and Flight Authorisation Forms. Hierop staan alle vliegtuigbewegingen vermeld, namen van de bemanningsleden, tijden, enz. Deze boeken vormen werkelijk het hart van de geschiedschrijving rond “KeeBee”. Met de allure van een jonge informaticus vertelde de 78-jarige Victor dat hun team de waardevolle boeken volop aan het digitaliseren was, een lovenswaardig werk natuurlijk. Piloten worden opgeroepen om ook hun logboeken te laten digitaliseren. Zowel Vic Slegers als Gaston Burm (links) zijn oudgedienden van het 23ste smaldeel. (Foto Frans Van Humbeek)

  •  
  • Enkele modelbouwers stelden prachtige vliegtuigmodellen ter beschikking van het museum. (Fotosectie Kleine-Brogel)

  •  
  • Jos “Snor” Palmers zijn hobby werd hem met de paplepel ingelepeld want ook zijn vader was een rasechte verzamelaar. Snor zijn Tiger Museum in loods 40 maakt nu integraal deel uit van het KBAM. (Foto Bart Beckers)

  •  
  • Twee genodigden van het 1 Wing Historical Center (Beauvechain) hadden nogal wat belangstelling voor deze knappe juffrouw van het 31ste smaldeel. Vanaf 2 februari 2010 zal het KBAM op dinsdag en donderdag geopend zijn, telkens van 13.30 tot 16.30 uur. Voor groepsbezoeken moet de PR-dienst van de basis gecontacteerd worden. Individuele bezoekers moeten enkel hun identiteitskaart afgegeven aan de ingang van de basis. Gemotiveerde gidsen staan klaar om u door het museum te loodsen. De gidsen zijn meestal ex-militairen van de 10de Wing, mannen die de geschiedenis van de basis door en door kennen. Voor meer info kan je best naar de website van het museum surfen http://kbam.be. (Fotosectie Kleine-Brogel)

  •  
Frans Van Humbeek

Frans Van Humbeek

is hoofdredacteur van Hangar Flying. Hij is freelance luchtvaartjournalist en auteur van verschillende luchtvaartboeken. Frans probeert zowat alle facetten van de Belgische luchtvaart op te volgen, maar zijn passie gaat vooral uit naar het luchtvaarterfgoed en de geschiedenis van de Belgische vliegvelden. Binnen het redactieteam van Hangar Flying zorgt hij ook voor de updates van www.aviationheritage.eu.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door verder te surfen, stemt u in met ons Privacy & Cookie beleid. Accepteren Lees meer

'Deze Accepteren Lees meer