Schaffen Oldtimer Fly In 2014

Schaffen, 16 augustus 2014. Jaarlijks bezoeken we de Oldtimer Fly & Drive In op het vliegveld van Schaffen-Diest. Het evenement dat wordt georganiseerd door Guy Valvekens en de Diest Aero Club was toe aan zijn 31ste editie. De meteo speelde de organisatie spijtig genoeg parten. Maar Hangar Flying blijft het traditionele bezoek aan Schaffen op zijn agenda plaatsen, want zelfs met slecht weer zijn er altijd wel toestellen, piloten of collega’s die we daar zeker niet willen missen. We bieden u een selectie aan van 22 beelden.

Frans Van Humbeek

Foto’s: Manu Godfroid

  • De fotogenieke, in 1946 in Frankrijk gebouwde Stampe & Vertongen SV.4E OO-KAT, voorzien van een 180 pk Lycoming-motor.

  •  
  • Jef Pets en Maxim Schelfhout, crew van de OO-KAT. Meer info over dit toestel op www.stampe.be/NL/The_Collection_SV4-OO-KAT.html.

  •  
  • Line-up van DPM’s. Kunstenaar Peter De Backer gebruikte magnifieke Tiger-motieven voor de airbrush op de 59 CTN Quick GT-450 (helemaal vooraan) van piloot Wilfried Neckebroeck. De piloot woonde als jongeman in Anderlecht en zag hoe de airlines overkwamen op weg naar zoveel verre bestemmingen. Wilfried geraakte gepassioneerd door de luchtvaart en heeft nu al twintig jaar een eigen DPM waarmee hij zelfs tochten maakt tot het Isle of Wight of Duxford.

  •  
  • Ook de airbrush op de helm van Wilfried Neckebroek is werk van kunstenaar De Backer. Wilfried: “Neen, ik heb geen speciale band met het 31 Tiger Squadron van Klein-Brogel, maar als ik er eens naartoe zou kunnen met mijn Tiger-DPM zou dat de wederzijdse affectie wel doen groeien.”

  •  
  • De Cessna 195 N3458V uit 1948 staat gestald op Saint-Ghislain, de piloot vertoeft doorgaans in Zwitserland. Guy Valvekens is hier ‘marshaller van dienst.’ 

  •  
  • Tim Cuypers, Raymond Cuypers en zijn vriendin Inge Daems, voor de Oberlerchner Job 15-180/2 D-EKCI.

  •  
  • De Oberlerchner Job 15-180/2 D-EKCI uit 1965, is het laatst gebouwde toestel van dit type. Het is voorzien van een 180 pk Lycoming-motor en nog perfect te gebruiken als sleepvliegtuig. Twee vliegtuigen van dit type werden door Raymond Cuypers en zijn vriendin aangekocht, de onderdelen van één exemplaar werden gebruikt voor de restauratie van deze D-EKCI. Een truck bracht de toestellen op 6 november 2013 naar Deurne. Met de restauratie was al begonnen, ze werd verder afgewerkt door Raymond’s Aircraft Restauration (www.rar.be). Op 26 juli 2014 maakte de Oostenrijkse Job zijn eerste vlucht na restauratie.

  •  
  • Tim Cuypers, zoon van Raymond Cuypers, arriveerde met zijn Piper J3C-65 Cub OY-ALR. Het toestel kwam al op 23 maart 2014 aan op Antwerp Airport. Door vader en zoon werd de Cub overgevlogen vanuit Bornholm, een Deens eiland in de Oostzee. 

  •  
  • De Robin R44 Raven OO-TOM van het in Diest gebaseerde Paramount Helicopters (www.paramountheli.be) zorgde voor luchtdopen.

  •  
  • De Flight Design CT180 32LL van Camillus ‘Kamiel’ Breugelmans (www.kamil-air.com) is gebouwd in 1999 en kreeg registratie 32LL. De motor is een 80 pk Rotax. Kamiel: “Het is een Duits ontwerp maar het toestel is gebouwd in Oekraïne. Ik sta gestald in Cambrai. De ‘F’ van Frankrijk voegde ik toe vooraan de registratie, normaal gezien is dat niet nodig. In de nabije toekomst hoop ik eens tot bij mijn vrienden in Afrika te vliegen. Voor de lokale autoriteiten is het wel duidelijker als ze ook aan de registratie merken dat het toestel in Frankrijk is ingeschreven.

    ‘Abbas Ibn Firnas’ staat op zijn vliegtuig, wat zoveel wil zeggen dat Abbas de zoon was van Firnas. In 810 zag de Berber Abbas het levenslicht in het huidige Ronda (Andalusië, Spanje). Van hem wordt beweerd dat hij het eerst zou gevlogen hebben. Daarvoor maakte hij gebruik van het zeil van een dhow. Kamiel: “Een dhow is een traditioneel Arabisch zeilschip. Ik wil best geloven dat hij met zo’n zeil daarvan heeft gevlogen. Ik heb lang in Oost- en West-Afrika gewerkt. Daar heb ik meermaals een dhow zien zeilen in stormweer. Het zeil gaat zich dan bijna horizontaal leggen en de boot vliegt dan bijna over het water. Er is dus niet veel extra inspanning nodig om van een schipper een piloot te maken.” 

     

    De ‘32’ in de registratie verwijst naar Gers, een Frans departement, gelegen in het zuidwesten van Frankrijk in de regio Midi-Pyrénées. Kamiel: “Ik heb vrienden in Condom, een gemeente in dat departement. Het ligt op de route naar Santiago de Compostela, het is nog een plaats waar je voor uw tocht naar het bedevaartsoord een volle aflaat krijgt. Als band met Condom heb ik op mijn toestel ook een Compostela-sticker aangebracht.”

     

    De naam ‘Ossepicker’ op het vertikaal staartvlak verwijst naar de vogels die op de rug van grote zoogdieren zitten en er de parasieten wegpikken. Kamiel: “De Geelsnavelossenpikker heeft een witte kleur, net zoals mijn vliegtuig. Ik wil het wit houden, zonder felgekleurde stickers.”

     

  •  
  • De eenzitter Corby CJ1 Starlet PH-RJW is een zelfbouwvliegtuig, in de jaren zestig ontworpen door de Australische ingenieur John Corby. Als aandrijving wordt een Volkswagen-motor gebruikt.

  •  
  • Piloot Roland Janssen bij zijn Corby CJ1 Starlet PH-RJW die al 20 jaar op Kiewit staat gestald. Roland werkte in het verleden ondermeer aan de Northrop F-5 van de Nederlandse Luchtmacht en was vrijwilliger bij de Duke of Brabant Air Force op Gilze-Rijen. (Foto Luc Wittemans) 

  •  
  • De Slingsby T29 PH-1452 homebuild kwam aangevlogen van Midden Zeeland. Zes à zeven liter verbruikt de 700 cc-motor aan een snelheid van ongeveer 65 km/h.

  •  
  • Piloot Willem den Baars van de Slingsby T29 PH-1452 had anderhalf uur nodig om het traject van Midden Zeeland tot Schaffen af te leggen, in normale omstandigheden een trip van 55 minuten. Boven Brasschaat had hij even gewacht om voorbijtrekkende regenvlagen te ontwijken. Maar veel heeft die holding niet geholpen, bij aankomst was Willem drijfnat.

  •  
  • Een prachtstuk dit jaar bevond zich niet buiten op het veld maar binnen in de loods waar we genoten van het ontbijt. Sinds april van dit jaar gebruikt de Diest Aero Club (www.dac.be) hier op Schaffen een elektrische lier, de eerste in België. Deze Elektrowinde ESW-2B (www.elektrowinde.de) biedt buiten de milieuvriendelijkheid heel wat voordelen aan de vliegclub. Al van de eerste minuut is een maximum trekkracht beschikbaar. Een start met een sleepvliegtuig kost ongeveer 40 euro, een lierstart 9 euro. Aan een elektrische lier hangt een prijskaartje van 100.000 euro. Bij de elektrische lier staan vier liermannen van DAC, allen zijn zeer tevreden met deze innovatieve aankoop. Vlnr.: Mattijs Praet (lierinstructeur DAC,) Alex Jacobs, Francis Braconier en Hedwig Demunter.

  •  
  • Bedieningspaneel van de elektrische lier. Waar op de traditionele lieren heel wat ondervinding wordt gevraagd van de lierman, wordt dit elektrisch apparaat volledig computergestuurd. Sensoren voelen bijvoorbeeld de trekkracht van de kabel en gaan de elektrische motor automatische bijsturen. De ervaring van zowel liermannen als piloten is zeer positief, vooral het constant klimvermogen wordt geprezen.

    Tot nader order zijn lieroperaties nationaal geregeld, meer bepaald door de Koninklijke Belgische Aeroclub (KBAC.) Voor de lieroperaties stelt het KBAC-reglement ondermeer dat je alvorens lierman te worden minimum 30 solo-lierstarts hebt gemaakt als piloot (Pilot in Command, PIC,) minimum 50 starts hebt uitgevoerd als lierman onder begeleiding van een lierinstructeur en minimum één gesimuleerde kabelbreuk hebt uitgevoerd onder toezicht van een lierinstructeur. Het bewijs van bevoegdheid van een lierman geldt voor drie jaar en kan opnieuw geldig worden verklaard door een lierinstructeur. Zijn er trouwens ook liervrouwen in dit landje?

     

  •  
  • De Super Falco F8L werd reeds in 1955 ontworpen door Stelio Frati, die later ook tekende voor de alom gekende SIAI-Marchetti SF.260. De Super Falco HB-UOD rijdt hier langs de schitterend gerestaureerde OV-10 Bronco 99+18. Ook het sympathieke Bronco-promotieteam had zijn tent hier opgeslagen (www.broncodemoteam.com).

  •  
  • Chipmunks zijn altijd ruim vertegenwoordigd op Schaffen.

  •  
  • Altijd fijn om de Tipsy Nippers op Schaffen te verwelkomen. De Nipper OO-KOC is door Fairey gebouwd in 1960 en in 1962 onafgewerkt overgedragen aan de Compagnie Belge d’Aviation (Cobelavia.) Cobelavia had toen de assemblage van de door Fairey gebouwde Nippers overgenomen. Cobelavia gebruikte de OO-KOC een tijdlang voor demonstratievluchten. 

  •  
  • Het publiek kijkt altijd met veel verbazing naar de Verhees Delta, vernuftig ontworpen en gebouwd door Bart Verhees (links op de foto.) Voor meer info kan je ondermeer de site van Bart consulteren: www.verheesengineering.com/gb/delta.html

  •  
  • Verwelkoming van de Verhees Delta, een mooi camerastandpunt.

  •  
  • Mooie line-up van gele Cubs. Achteraan de ballonloods van het militaire Trainingscentrum voor Parachutisten (TrgC Para.) Het trainingscentrum organiseerde een opendeur op vrijdag 29 augustus 2014 met ondermeer demonstraties van sprongen uit de ballonkooi.

  •  
Frans Van Humbeek

Frans Van Humbeek

is hoofdredacteur van Hangar Flying. Hij is freelance luchtvaartjournalist en auteur van verschillende luchtvaartboeken. Frans probeert zowat alle facetten van de Belgische luchtvaart op te volgen, maar zijn passie gaat vooral uit naar het luchtvaarterfgoed en de geschiedenis van de Belgische vliegvelden. Binnen het redactieteam van Hangar Flying zorgt hij ook voor de updates van www.aviationheritage.eu.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door verder te surfen, stemt u in met ons Privacy & Cookie beleid. Accepteren Lees meer

'Deze Accepteren Lees meer